Gezonde dippers



De dipsaus heeft een basis van yoghurt, simpel (en herkenbaar) van smaak dus en daardoor eenvoudig te combineren met verschillende ‘dippers’ én, met een beetje geluk, lusten alle feestgangers dit heerlijke sausje. Hier is het in ieder geval altijd een succes! Zowel op een feestje, als voor een tussendoortje en snack voor op school.

Wat heb je nodig?

  • 250 gram halfvolle yoghurt
  • Citroensap
  • Bieslook
  • Peper
  • Zout

Gebruik een halve citroen en knijp het citroensap uit in de yoghurt. Snijdt de bieslook in kleine, en nog kleinere, stukjes. Roer de yoghurt lekker door. Voeg naar smaak de peper en zout toe

Ben je fan van minder zuur, of juist meer? Gebruik dan lekker naar eigen inzicht het citroensap. Tussendoor even proeven is natuurlijk toegestaan. Of nee, het is niet toe gestaan, eigenlijk is het gewoon verplicht. Net als met de peper en de zout overigens. Geef er je eigen draai aan!
En psst, wil je de saus wat dikker? Gebruik dan kwark in plaats van yoghurt.

Yes, dan is het tijd voor de dippers! Voor in de dipsaus kun je eigenlijk van alles gebruiken wat maar lekker dipt. In het kader van ‘fris’ en ‘lekker’ heb ik deze keer zelf gekozen voor worteltjes, cherrytomaatjes, komkommer en stengels bleekselderij.

Kant-en-klaar geraspte worteltjes door de helft snijden, de komkommer idem dito (vruchtvlees mag blijven zitten, kan er ook wat van af gesneden worden), de bleekselderij in lange repen (even de ‘draadjes’ er van af halen, anders eet het zo vervelend) en een prikkertje voor bij de cherrytomaatjes. Andere prima mogelijkheden zijn reepjes paprika, bimi’s, radijsjes en, last but not least, gewoon gesneden stokbrood!

Veel dansplezier én don’t forget…
Dipse!

Christel Ahles